فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

فایل کل مقالات

شماره های فصلنامه

شماره جاری :
دوره پنجم : شماره 2 ، پیاپی 18، زمستان 1403  



آمار

تعداد دوره‌ها
5
تعداد شماره‌ها
32
تعداد مقالات
260
تعداد نویسندگان
554
تعداد مشاهده مقاله
457637
تعداد دریافت فایل اصل مقاله
391011
نسبت مشاهده بر مقاله
2
تعداد مقالات ارسال شده
260
تعداد مقالات رد شده
10
درصد عدم پذیرش
3 %
تعداد مقالات پذیرفته شده
14
درصد پذیرش
5 %
تعداد داوران
29
مشاهده نمودار آماری

به اطلاع پژوهشگران و همراهان گرامی می رساند فصل نامه جامعه شناسی ارتباطات(جامعه شناسی روابط عمومی سابق) در صدد درخواست رتبه بندی کمیسیون نشریات علمی معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
 

نشریه جامعه شناسی ارتباطات در جهت توسعه و استحکام روابط علمی میان پژوهشگران کشور و توسعه و نشر یافته‌های جدید پژوهشی مرتبط با زمینه‌های علوم ارتباطات، روابط عمومی و رسانه از منظر جامعه شناسی منتشر می‌شود.

دریافت مقالات در حوزه علوم ارتباطات با محوريت روابط عمومي و رسانه:

*رویکردهای جدید در تولید محتوا *داستانگویی و شخصیت‌پردازی *مخاطب‌شناسی و مخاطب سنجی *آسیب شناسی روابط‌عمومی‌ها در ایران *شهر هوشمند *فناوری‌های جدید ارتباطي *توسعه ارتباطات اجتماعي *فضای مجازی *اخلاق حرفه‌اي* سرمايه اجتماعي *امیدآفريني *سلامت اجتماعي *مدیریت بحران *روابط‌عمومي ناب *روابط عمومي زندگي  سواد ارتباطی *سواد رسانه اي *اینفودمی* جعل عمیق و ديپ فيك *مديريت وجهه و اعتبار سازماني *گفتمان‌سازي فرهنگي *آینده پژوهی ارتباطی *خلاقیت و نوآوری *خدمات عمومي *رفاه اجتماعي* محيط زيست *ميراث فرهنگي *متاورس *هوش مصنوعي

.*انتخاب تمام مطالب تحت نظارت کارشناسان نشریه و بر مبنای رشته تخصصی است.
*مقالات و نوشته‌های این فصل‌نامه منعکس کننده تفکر نویسندگان این مقاله‌هاست.

*هرگونه انتشار مطالب این فصل‌نامه بدون ذکر منبع و مجوز کتبی از سوی نویسندگان و صاحب امتیاز نشریه مجاز نیست.
*مقالات ارسالی به هیج وجه مسترد نخواهد شد.
*فصل‌نامه در انتشار مقاله در هر یک از شماره های خود مجاز است.

*کلیه مطالب ارسالی بر اساس گرافیک و رسم‌الخط تعریف شده از سوی فصل‌نامه ویرایش خواهد شد.


"این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) می‌باشد و از آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیري و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروي می‌نماید".
 

این نشریه اقدام به انتشار مقالات به زبان فارسی با چکیده انگلیسی می‌نماید و هدف آن فراهم نمودن زمینه مناسب در جهت انتشار آخرین دستاوردهای علمی پژوهشگران کشور است. این نشریه به‌صورت فصلنامه منتشر می‌گردد و مقالات آن‌هم پس از طی مراحل داوری و تائید به‌ صورت الکترونیکی  انتشار می‌یابد.
 

سرقت ادبی:
به اطلاع نویسندگان محترم می‌رساند قبل از ارائه مقاله برای نشریه جامعه شناسی ارتباطات ابتدا باید مقاله خود را در سامانه مشابهت یاب متون سمیم نور به آدرس (www.samimnoor.ir) ثبت و اقدام به دریافت گواهی اصالت متن نمایند. دقت نمایید حتما در قسمت نام سند عنوان مقاله درج گردد. سپس نتیجه آن را درصورتی‌ که میزان مشابهت زیر ۲۰ درصد باشد به همراه مقاله و سایر ضمایم (فرم‌های 1 تا 3) در سامانه نشریه بارگذاری نمایند. مقالاتی که فاقد گواهی سمیم نور باشند مورد بررسی قرار نخواهند گرفت.

قابل‌ توجه کلیه نویسندگان گرامی:
 
  • زمان فرایند پذیرش مقالات (از دریافت تا پذیرش نهایی) حداقل 2 و حداکثر 6 ماه است.
  • برای اطلاع از شیوه‌نامه و نحوه پذیرش مقالات به قسمت راهنمای نویسندگان مراجعه فرمایید.
  • نوع داوری مقالات: داوری مخفی (داوران و نویسندگان یکدیگر را نمی‌شناسند).
  • حقوق معنوی: کلیه حقوق معنوی اثر متعلق به نویسنده است.
  • انواع مقالات قابل‌بررسی: پژوهشی، مروری، مطالعه موردی، و مفهومی
  • دسترسی به مقالات فصل‌نامه جامعه شناسی ارتباطات آزاد (Open Access) است.

شماره جاری

مقاله پژوهشی علوم ارتباطات
1. کاهش سرمایه اجتماعی

ابراهیم انصاری، هادی زمانی

دوره پنجم شماره 2 - پیاپی 18، زمستان 1403  
چکیده
  در بررسی مفهوم سرمایه اجتماعی و سرمایه های دیگر(اقتصادی، فرهنگی و نمادین) در حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی، سیاسی اقتصادی و فلسفی که توسط محققان و پژوهشگران مطرح شده است، عمدتاً نظریات پیر بوردیو مطرح م بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (751.22K)
مقاله پژوهشی رسانه
2. بررسی تاثیر استفاده از رسانه اجتماعی بر عملکرد مالی و تصمیم‌گیری مصرف کننده با نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت برند در کارخانه های تولید کننده سنگ طبیعی (مورد مطالعه: شهرک صنعتی رضوانشهر)

جلیل شبانیان بروجنی، مژگان بهرامی

دوره پنجم شماره 2 - پیاپی 18، زمستان 1403  
چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر استفاده از رسانه اجتماعی بر عملکرد مالی و تصمیم گیری مصرف کننده با نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت برند در کارخانه های تولید کننده سنگ طبیعی(مورد مطالعه: شهرک بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (1.00M)
مقاله پژوهشی علوم ارتباطات
3. نقش جهان؛ شکوه فرهنگی نصف جهان

هادی زمانی، محمدرضا حسینی

دوره پنجم شماره 2 - پیاپی 18، زمستان 1403  
چکیده
  میدان نقش جهان به عنوان یکی از برجسته‌ترین نمادهای فرهنگی و تاریخی ایران، همواره کانون توجه پژوهشگران حوزه جامعه‌شناسی فرهنگی و تاریخ هنر بوده است. این مقاله با الهام از رویکرد جامعه‌شناسان فرهنگی همچ بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (393.75K)
مقاله پژوهشی علوم ارتباطات
4. شناخت تجربه زیسته زنان نسل نو ساکن شهر بوشهر از تأثیرات جهانی شدن

سید محی‌الدین حسینی‌مقدم

دوره پنجم شماره 2 - پیاپی 18، زمستان 1403  
چکیده
  چکیده پژوهش حاضر با هدف شناخت تجربه زیسته زنان نسل نوِ ساکن شهر بوشهر از تأثیرات جهانی شدن صورت گرفته است. در چارچوب مفهومی این پژوهش، جهانی شدن به عنوان فرایندی چندبُعدی در نظر گرفته شده که از طر بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (601.63K)
مقاله پژوهشی رسانه
5. تحلیل بیبلومتریک پدیده اینفلوئنسر مارکتینگ در بستر رسانه های اجتماعی

ریحانه بیدرام، سمیه صالحی، محمدعلی قیصری نجف آبادی

دوره پنجم شماره 2 - پیاپی 18، زمستان 1403  
چکیده
  با گسترش سریع رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی تأثیرگذار به‌عنوان یکی از مؤثرترین رویکردهای بازاریابی دیجیتال پدیدار شده است که در آن، اینفلوئنسرها از طریق روابط مبتنی بر اعتماد و تعامل، رفتار مصرف‌کنندگا بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (1.31M)
مقاله پژوهشی رسانه
6. سواد سلامت رسانه‌ای و ایمنی غذایی: راهبردی نوین برای توانمندسازی سلامت عمومی

زهرا شریف آریا، عباس زمانی، جواد شریف آریا

دوره پنجم شماره 2 - پیاپی 18، زمستان 1403  
چکیده
  رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان بسترهای تعاملی و گسترده انتقال اطلاعات سلامت، نقش کلیدی در ارتقای سواد سلامت رسانه‌ای و ایمنی غذایی ایفا می‌کنند. سواد سلامت رسانه‌ای، توانمندی تحلیل، ارزیابی و استفاده مؤثر بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (761.46K)
مقاله پژوهشی رسانه
1. نقش فضای مجازی در ارتباطات میان فردی دانش آموزان با معلمان

رضا حاجی ابراهیمی، علیرضا خرازی

دوره سوم شماره 3 - پیاپی 11, بهار 1402
چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی "نقش فضای مجازی در ارتباطات میان فردی دانش آموزان با معلمان" و به منظور شناسایی رابطه بین متغیر های فضای مجازی (مولفه های: دردسترس بودن، فرامرزی بودن، سهولت استفاده و تعاملی بود بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (761.46K)
مقاله پژوهشی رسانه
2. نقش رسانه ها در افزایش آگاهی بهداشت عمومی، بحران و هراس‌های اجتماعی در طول همه گیری کرونا

مجید امینی خوراسگانی

دوره دوم شماره 2 - پیاپی 6, زمستان 1400
چکیده
  امروزه شيوع كرونا ویروس تبدیل به یك بحران بزرگ جهاني شده است و همه كشورهای جهان از جمله ایران را درگير مشكلات خود نموده است. همه‌گیری کووید19 مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی متعددی را که از نقش قابل ب بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (761.46K)
مقاله پژوهشی رسانه
3. رهبری دیجیتال در روابط عمومی‌ها و سازمان‌های رسانه ای

شهناز علی‌محمدی

دوره چهارم شماره 1 - پياپي 13، پاييز 1402
چکیده
  هر روز که می گذرد به تعبیر مک لوهان در خصوص دهکده جهانی نزدیک تر می شویم و این مفهوم با مصداق‌هایی عینی بیش از پیش برایمان ملموس تر می گردد. مشاغل، ابزارها و حتی هویت ها دستخوش تغییر جدی و چالشی می شو بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (761.46K)
مقاله پژوهشی رسانه
4. تجارب مادران از فرصت هاي هنجاري شبكه هاي اجتماعي مجازي در رابطه با فرزندان پسر 11 تا 18 سال شهر اصفهان (مطالعه کيفي اينستاگرام)

عباس زمانی، فائزه تقی پور

دوره دوم شماره 4 - پیاپی 8, تابستان 1401
چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی تجارب مادران از فرصت هاي هنجاري شبكه هاي اجتماعي مجازي در رابطه با فرزندان پسر 11 تا 18 سال شهر اصفهان انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی و تعداد مشارکت کنندگان ۱۲ بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (761.46K)
مقاله پژوهشی رسانه
5. نقش رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی در توسعه فرهنگی

عباس زماني، مريم سهرابي

دوره اول شماره 2 - پیاپی 2, زمستان 1399
چکیده
  در دنياي كنوني ما دستيابي به رفاه،‌ آسايش و آرامش همه جانبه بدون در نظر گرفتن مفهوم توسعه پايدار امكان پذير نخواهد بود و از آنجا كه اين مفهوم پيوند ناگسستني با انسان ها دارد،‌ لذا توجه به توسعه اجتما بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (761.46K)
مقاله پژوهشی رسانه
6. حقوق رسانه، آزادی بیان و حقوق بشر

اکبر رستمی خوراسگانی

دوره دوم شماره 4 - پیاپی 8, تابستان 1401
چکیده
  پژوهش حاضر به منظور تبیین رابطه حقوق رسانه و حقوق بشر و شناسایی الزامات، موانع و ضرورت‌های آن انجام شد. بر این اساس با مطالعه اسناد و منابع موجود، مفاد قانون اساسی جمهوری اسلامی و میثاق نامه های بین ا بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (761.46K)
مقاله پژوهشی رسانه
7. نماد و نشانه گل و مرغ در نگارگری ایرانی و تاویل آن در ارتباطات فرهنگ‌عامه گذشتگان

مهدی محسنی‌نیا، سید محمدهادی عسکری‌فر

دوره اول شماره 2 - پیاپی 2, زمستان 1399
چکیده
  در این مقاله سعی بر این شده تا با نگاهی جامع به ریشه‌های اصلی پیدایش گل و مرغ در نقاشی ایرانی از ابتدای تاریخ تا دوران قاجار و بخشی از دوران معاصر به اهمیت تاویل ارتباطی آن اشاره کنیم و آنچه که در آن بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (761.46K)
مقاله پژوهشی رسانه
8. اولویت بندی عوامل دینی موثر بر رفتار و نگرش کاربران فضای مجازی به کمک فرایند تحلیل شبکه ای ANP

عباس محمدیان، محمدرضا قائدی، سجاد نیکخو

دوره اول شماره 2 - پیاپی 2, زمستان 1399
چکیده
  هدف از پژوهش حاضر الویت بندی عوامل دینی موثر بر رفتار و نگرش کاربران فضای مجازی در ایران می باشد. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق، خبرگان آشنا با مبحث ک بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (761.46K)
مقاله پژوهشی رسانه
9. همذات پنداري کاربران زن با محتواهاي اينستاگرام از نحوه کاربری و پیامدهای عمل های زیبایی ناموفق

مينا جلوان، عباس زمانی، فائزه تقی پور

دوره سوم شماره 1 - پیاپی 9, پاییز 1401  
چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی نحوه کاربری و پیامدهای عمل های زیبایی ناموفق كاربران زن از همذات‌پنداری با جراحی‌های زيبايي در محتواهاي اينستاگرام انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدار شناسی بود. بدین منظ بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (761.46K)
مقاله پژوهشی رسانه
10. نقش روابط عمومی الکترونیک در افزایش بهره وری سازمانی(مورد مطالعه: پست بانک ایران استان مازندران)

فائزه تقی پور، مهرداد صادقي، فاطمه قادیان انارمرزی

دوره اول شماره 2 - پیاپی 2, زمستان 1399
چکیده
  تحول چشمگیر در فن‌آوري ارتباطات در دو دهه اخیر، موجب بروز تحولاتی ژرف در عرصه دیوان‌سالاري گشته و بسیار نیرومندتر از گذشته انتظارات کارگزاران و ارباب‌رجوعان را از منظر زمان، هزینه و روش انجام کارها دگ بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (761.46K)

شناسنامه نشریه

صاحب امتیاز: 
موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو

مدیر مسئول:  
 دکتر عباس زمانی

سردبیر:
شورای سردبیری

اعضای هیات تحریریه:
دکتر علیرضا محسنی تبریزی
دکتر فائزه تقی پور
دکتر افسانه مظفری
دکتر وحید قاسمی
دکتر ابراهیم انصاری

دكتر محمدرضا حسيني
دکتر سیدعلی هاشمیان فر
دکتر مجتبی شاهنوشی

دکتر سید علیرضا افشانی
دکتر صدر الدین ستاری


دوره انتشار: فصلنامه

شماره مجوز:  85245
شاپا الکترونیکی:  8626-2980

صاحب امتیاز

پایگاه های نمایه ساز

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.